reklama

Som Slovenka a hovorím slovensky, ďakujem

„Ďakujem krásne,“ schmatnem minerálku a odchádzam z obchodu. V tom sa pán otočí na ďalšieho zákazníka, samozrejme muža, a len tak medzi rečou prehodí: „Z tých Sloveniek sa viem zblázniť.“ Ešte sa otočím a usmejem sa na pána. Má čosi cez 50, príjemné vrásky na tvárí a zjavne mu robí ženské osadenstvo v stánku viac než každodennú radosť. Zapýri sa ako malý chlapec a „zrazu“ musí poukladať žuvačky do radu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (92)
Obrázok blogu

Hold, českí muži sa nezaprú. Slovenčina je ako magnet. Ba čo viac, je ako kúzelný prášok, ktorý keď potichúčky vyberiete z „vačku“ sa krásne roztrúsi po okolí a vy len sledujete ako sa vo svetle jemne trbliece. Ľuďom sa usádza na bundách, svetroch, šáloch, golieroch, rukaviciach a oni? Oni sa usmejú. Usmejú sa k vám. Milujem kúzla. Keď som nastúpila na pražskú univerzitu, obor žurnalistika, vedela som, že to nebude „med lízať.“ Áno, Česi majú možno výhodu. Gramatika a ich jazyk. Boli aj tu nejaké tie pokusy lámať ma, aby som hovorila ako im „huba narástla“. Ale ja nie som ako oni. Neviem povedať to ich ř. Ale zas džavotám príťažlivo aj vtedy, keď hovorím o rožkoch, ktoré som práve kúpila. Častokrát pristihnem mojich známych ako udivene na mňa pozerajú akoby som bola akciové „zboží“ a nebudem klamať, ak poviem, že aj častokrát netušia o čom sa „točí“. A prečo? Je to jednoduché. Znie to tak eroticky, krásne, harmonicky, mäkko, nežne, láskavo, príjemne, jednoducho .... že sa nechajú uniesť. Len počúvajú. Poznám to. Rada počúvam príbehy v cudzích rečiach. Máte body navrch, ak rozumiete. Ale aj to, že ležíte niekde v tráve a niekto vám do ucha šepká francúzsky, je jedno čo to je . .. no odolajte. Ľudia idú tam, kde sa majú lepšie. Tak to chodí, všetci vieme. Ale vždy keď niekde človek príde spozná tam niekoho zo „svojich“. Takzvaný jeho Hybridkomunik. Hybridkomunik je človek, ktorý hovorí tou istou rečou ako vy, ale ... prevteľuje sa. Je to prosté. Ako náhle opustí vašu diskusiu, hovorí zas iným jazykom. Jazykom väčšiny. Nehovorím teraz o zahraničí ako takom. Veď tam by ste veru so slovenčinou, povedzme si úprimne, asi veľmi nepochodili. Ale prečo sa „hybridujú“ ľudia, ktorí nemusia? Čo tak naši šuhaji a devy žijúci v Čechách? Prečo zahadzujú vlastnú reč a po mesiaci hovoria vety ako: „Promiň, ja si teď nevzpomenu jak se to řekne slovensky.“ V tom prípade je ten človek úplne sprostý alebo ... sprostý je. Ja ale zostávam pri vete: „Áno, som Slovenka. A hovorím po slovensky. Ďakujem.“

Monika Ullmannova

Monika Ullmannova

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pomaly sa stávam veľkou dámou Zoznam autorových rubrík:  škola aneb vedle tebe sedí umeO mne ...O živote ....Nezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu